Výměnný pobyt žáků v Sheffieldu

ISŠ SlavkovAktuálně

Podzimní setkání ve švýcarské Ženevě odstartovalo dvouletý výměnný projekt Comenius – Partnerství škol. Po několika měsících převzala pořadatelskou štafetu další partnerská škola – Tapton School v Sheffieldu v severní Anglii.

Přes poměrně velkou vzdálenost dorazili zástupci téměř všech škol z naší skupiny. Nechyběli ani čtyři zástupci z ISŠ Slavkov u Brna.
Pečlivě připravené workshopy přiblížily studentům nástrahy studijního i běžného života, se kterými se potýkají žáci s poruchami zraku. Na vlastní kůži si studenti zkusili plnit různé „banální“ úkoly (namazat toast, vystřihnout z papíru geometrické tvary, složit stavebnici, narýsovat přímky mezi dvěma body, trefit se míčem do brány), ovšem za pomoci speciálních brýlí, popřípadě šátku, kterým měli zavázané oči. Dramatická výchova, jež je součástí ostrovního školského systému, vyplnila následující den celé dopoledne. V každé skupině byl zástupce jedné školy, takže všichni hostující účastníci ztratili možnost hovořit svým mateřským jazykem a používali pouze angličtinu. Nutno podotknout, že naši studenti z 2.B HT se rozhodně neztratili a mé nadšení sdílené s kolegyní „hele, ona mluví“, nebralo konce. Často se totiž stává, že prvotní šok zamkne studentům ústa. I zde totiž čekalo jedno „nemilé“ překvapení v podobě odlišné výslovnosti některých slov, typické pro oblast Yorkshire.
Celkově by se daly shrnout dojmy studentů do památných slov, která během naší cesty zazněla. Slova „já se bojím“ z pondělního rána byla v pátek v podvečer zcela zapomenuta. „Bojíš se?“ „Už ne“.

Mgr. Vladimír Hirt

Den první – pondělí 25. února 2013

Všechno to začalo 25. února 2013 v 5:30 ráno. Vyjeli jsme ze Slavkova směrem na vídeňské letiště. Tam jsme po odbavení kufrů a osobní prohlídce usedli na palubu letadla, které letělo směr Düsseldorf. V Düsseldorfu jsme přestoupili na letadlo do Manchesteru, kde jsme si přetočili hodinky o hodinu zpět, a odtud jeli vlakem do cíle naší výpravy – do Sheffieldu. V Sheffieldu jsme se v Tapton School seznámili s našemi rodinami a postupně odjížděli k nim domů. Následoval program v rodinách. Většinou prohlídka domu, večeře a „pokusy“ o komunikaci v angličtině. Po dlouhém dni plném cestování všichni s radostí ulehli do peřin.

Andrea Puppová, 2.B HT

Den druhý – úterý 26. února 2013

V devět hodin ráno jsme měli sraz ve škole s ostatními zahraničními skupinami. Dopolední workshop byl zaměřen na studenty s vizuálními problémy. Dostali jsme pásku přes oči a naslepo se vydali s dospělým doprovodem na cestu po škole. Když jsme se posadili, měli jsme podle hmatu poznat, co je na obrázcích. Pak jsme se seznámili s člověkem, který sedí před námi nebo vedle nás. Také naslepo jsme dostali za úkol postavit věž z novin, aby se na její vrchol dalo postavit vajíčko. Byli jsme ve skupinkách, kde každý byl z jiného státu, takže jsme se museli nějak dorozumět. Každá skupinka pak dostala ke svému stolu různou aktivitu se zaměřením na to, jak si počínají lidé s různými očními vadami. Byla to zábava. Odpoledne jsme navštívili sheffieldskou radnici a místního starostu. Moc se mi ten den líbil. 

Jana Hortvíková, 2.B HT

Den třetí – středa 27.února 2013

Tento den jsme jako předešlý trávili dopoledne v tamější škole. Zde jsme se formou her lépe seznamovali a bavili s ostatními „spolužáky“ z různých koutů Evropy. Byli jsme rozděleni do skupin (vždy jeden člen skupiny byl z jedné země) a poté jsme skládali báseň na téma „Comenius“ a poté ji přednesli ostatním, byla to zábava.
Po skončení her nastal čas obědu ve školní jídelně a pak jsme jeli navštívit zdejší stadion
a nebylo zde jen fotbalové hřiště, ale třeba i posilovna a nahrávací studium. Po prohlídce stadionu jsme se odebrali opět do svých hostitelských rodin a každá z nás měla vlastní program.
Anglie byla krásná a dala nám spoustu nových zážitků a objevů.

Dominika Bezrouková, 2.B HT

Den čtvrtý  a návrat domů – 28. února a 1. března 2013

Ve čtvrtek ráno jsme se rozloučili s rodinami a jeli do města, kde si nás převzali pan učitel a paní učitelka. Když už jsme se setkali všichni, vyrazili jsme do hotelu. V hotelu jsme se ubytovali a „prolezly“ pokoje. Později jsme vyrazili na vlak – směr město York. Dorazili jsme do města a mířili ke katedrále. Katedrálu jsme si prohlédli a udělali plno fotografií. Procházeli jsme městem a navštívili jsme muzeum čokolády, ve kterém jsme se dozvěděli plno nových a zajímavých informací. Poté jsme se vlakem vrátili do města Sheffield, kde jsme navštívili pár obchodů a nakoupili nějaké dárky a suvenýry. Po nákupech jsme šli do hotelu a chvíli jsme si odpočinuli a později vyrazili do večerního Sheffieldu a na večeři. Příští den nás čekala cesta domů k našim blízkým. Tímto chceme poděkovat Mgr. Hirtovi, který pro nás cestu i pobyt v Sheeffieldu zorganizoval a vynaložil velké úsilí, aby vše proběhlo bez komplikací. Domů jsme se vrátili plní dojmů a vzpomínek. Všem našim spolužákům můžeme pobyt v zahraničí jen doporučit.