Comenius camp Rybnik

ISŠ SlavkovAktuálně

Ve dnech 31. 3. až 4. 4. 2014 proběhl další Comenius camp, tentokrát v polském městě Rybnik, kde se nachází škola, se kterou spolupracujeme v rámci projektu Comenius. Celkem se tu sešly skupinky z pěti různých zemí – Francie, Itálie, Německa, Švýcarska a Česka. Poté, když jsme se seznámili se žáky, u kterých jsme měli být ubytovaní, jsme zbytek dne trávili s nimi. Měli jsme možnost lépe poznat nejenom je, ale i Rybnik a jeho okolí.

Druhý den ráno nás ve škole přivítali, poté jsme se zúčastnili hodiny angličtiny a po obědě nás čekal výlet do Osvětimi. Pro naše polské kamarády to nebylo zrovna nejlepší odpoledne, jelikož většina z nich velmi silně vnímá historii a to, co se zde dřív odehrálo. Ale i u ostatních bylo poznat, že na ně toto místo působilo depresivně a smutně.
Ovšem ve středu jsme si to vynahradili. Čekal nás výlet do Krakowa a prohlídka solných dolů ve Wieliczce. Už v brzkých ranních hodinách jsme odjížděli z Rybniku, jelikož náš den byl docela hodně časově nabitý. První zastávka byla na Wavelském hradě, pak jsme zamířili na „Staré náměstí“ kde jsme se rozdělili na dvě velké skupiny. První měla možnost se tu chvilku porozhlédnout, druhá šla na prohlídku Jagelonské univerzity a obráceně. Společně jsme se zase sešli asi o dvě hodiny později a všichni jsme dostali čas na procházku po městě, oběd, nákupy, atd. Později odpoledne byla naplánovaná prohlídka solných dolů.
Čtvrtek byl asi ze všech dnů nejnáročnější. Na programu byly workshopy o  třech daných tématech – lidská práva (Human Rights), ideální škola a její pravidla (Ideal school and rules) a výtvarné umění (Art). Dostali jsme možnost se ve dvojici na jedno téma zapsat a jeho zpracování jsme věnovali celé dopoledne. Odpoledne jsme témata prezentovali před ostatními. Po téměř polovině odpoledne strávené ve škole jsme zaslouženě měli čas pro sebe. Každý ho samozřejmě využil jinak, ale jsem si jistá, že nikdo v tu dobu nezůstal ve škole. Večer pro nás škola nachystala velmi vydatnou slavnostní večeři, která měla tři chody – hlavní jídlo, dezert a nakonec nejrůznější občerstvení. Poté už jen následovala konečná řeč ředitelky, poděkování, předávání dárků a poslední chvíle, kdy jsme byli všichni pohromadě.
Poslední den byl čas loučení. Všichni se loučili se všemi, vyměňovali si na sebe kontakty a fotily se poslední skupinové fotky. Domů jsme odjížděli spokojení, plní zážitků a s lítostí, že těch pět nádherných dní uběhlo tak rychle a my zase musíme domů.